Sjukvård...

Hej!


Kan väl säga att jag har haft rätt till en blogg paus!

De senaste veckorna har varit helt konstiga och haft en del påverkan i mitt liv.



Ja som ni ser så har jag vart på sjukhus. låg där i 5 dagar...


Allt började förra söndagen, lr för förra söndagen (15/5). Trodde jag fick akut menssmärta på jobbet men kände att den var väldigt kraftig, mer än vanligt allltså. Var tvungen att lägga mig å sova på jobbet i ca 1½ timme för att sedan försöka ta mig hem. Kvällen gick väl ganska bra hemma, smärtan satt i men gick i vågor. På kvällen/natten fick jag feber och kände att detta måste vara nått fel. Ringde då vårdguiden och de råde mig att åka in dagen efter.
Morgonen kom och jag skule ta mig till toaletten och var då själv hemma, färden till toa gick bra men när jag sedan skulle ställa mig upp kom kall svetten och allt började gunga av smärtan. Jag han väl med tur tibax till sängen innan jag skulle svimma.
Jag fick tag i min mobil och ringde åter igen till vårdguiden. De svar jag fick var att jag skulle ta mig till en taxi å åka in, jag förklarade fint att jag inte kunde ta mig någonstans eftersom jag hade ont! Som svar till detta fick jag: " Lilla gumman, du är ju 26 år, inte kan vi skicka en ambulans till dig förstår du väl". Mitt svar på detta blev direkt att ja då får väl jag ligga här å ha så ont då för jag kan fan inte röra mig! Då sa hon att hon skulle rådfråga en på SOS alarm å sedan återkomma. Hon återkom inte utan jag fick prata med SOS direkt och sedan kom ambulans utan att det var något problem.


Jag kördes till danderyds gyn akuten för misstänkt missfall (Utan att jag var gravid måste jag tilllägga då!)
Jag fick gå igenom en del prover som visade att något var fel, en del undersökningar som självklart visade att
något var fel där oxå. Jag blev inlagd på en gyn avd.


(Andra dagen)

Fick samma dag göra yttligare ett UL (ultraljud) där de såg nått men viste inte vad.
Dagen efter fick jag återigen göra en undersökning och efter denna var den läkaren säker på sin sak att jag hade äggledar inflammation! Ät den antibiotika du äter redan så blir detta bra å hem imorgon! Tack tänkte jag å vad bra att du hittade lösningen!
Dagen efter kommer överläkare Bo in och vill prata med mig enskilt (klump i magen känsla). Han säger att han vill operera mig för han är inte alls säker på att detta är en inflammation. Han sa att han trodde det var nått som heter endometrios, är det inte de så vet jag iaf det.

Vad endometrios är, en kronsik gyn sjukdom som tydligen bara 10% av SV befolkning får.. *jipp*


Han öppnade mig och konstaterade att jag led av endometrios


Jag mådde fruktansvärt efter operationen även fast jag vart med om en likadan, titthål innan när jag tagit bort blindtarmen. Såklart denna op var större än blindtarm i längd.
Dagen efter på fredagen då jag legat inne i 5 dagar skulle jag äntligen få åka hem! Var inte så pigg på det just då eftersom jag fortfarand evar helt off efter op. Men hem kom jag iaf.....




Allt detta känns som en skum skum dröm, inte är detta jag?

Jag är nu sjukskriven 3 vckor och måste ta det lungt =/ En vecka har gått å 2 återstår...


Tänkte att det kund vara bra för er att veta vad som händer....



Ta hand om er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0